The film La Malcasada as an example of repercussion of Africanistas soldiers' stereotyped image in mass media

Authors

  • Cristóbal Marín Molina Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.53351/ruhm.v6i11.248

Keywords:

Africanists, Image, Mass Media, Modernity, Stereotypes

Abstract

Demarcated inside the Communication theory, this article is based on studies of American journalist and political analyst Walter Lippman, where it is explained how the mass media create, through stereotypes, the reality of different matters which escapes from the direct experience of citizens (mental imagery which settle a classification on individuals, groups and different realities). Apart from this, the theoretical foundation relies on agenda-setting theory too, which study how mass media implant newsworthy matters (news and problems that have to be discussed in the public space) and the frames of the interpretation of social realities, as well as the influence that they have in public opinion and the establishment of their long term effects.

The movie La Malcasada, where different soldiers (general Francisco Franco, colonel Millán Astray, general José Sanjurjo) of the Spanish Colonial Army in Morocco (which is called Africanista army), is a vehicle to give an appearance of modernity, from a traditional society to a mass society based on urban way of life and consumption, and where propaganda plays a fundamental role. The film is a fixed view of the leader social class, where ancient social elements (aristocracy, politicians, bullfighters…) are mixed with new social agents (artists, doctors, engineers…). The army wanted to participate in that trendiness too, and the cinema, together with other mass media, constituted an excellent opportunity to propagate its stereotypes to a refractory public who was against its military interventions in the Spanish Protectorate in Morocco.

The film is a point of departure and an example to analyze how the Spanish army, particularly those Africanistas soldiers, used all mass media to their range to create a positive image of their political and military actions in the Protectorate in Morocco. All this was made a reality through different ways: movies (documentaries and fictional films), novels, photos, songs, toys, etc. carrying out a great effort to combine images and words. To get that target, they turned to control of news through censorship, biased information, governmental grants and support of opinion leadership agents, and, in this way, the army stereotypes inside Spanish society were reinforced.

For this study, different sources has been used, such as specialized bibliography about military Africanismo phenomena, mass media (specifically cinema and press), as well as the information provided from files of digital newspapers libraries. In addition, material coming from the movie La Malcasada and other films has been watched for their analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristóbal Marín Molina, Universidad de Granada

    Cristóbal Marín Molina (Córdoba, 1969) Es licenciado en Geografía e Historia (Historia Contemporánea) por la Universidad de Granada y ha cursado varios programas de Doctorado en la misma. Consiguió el Diploma de Estudios Avanzados del Tercer Ciclo con una investigación sobre la cinematografía realizada durante el franquismo y centrada en la temática de las estructuras económicas y sociales del mundo agrario. Actualmente se encuentra ultimando una tesis doctoral sobre aquellas películas (documentales y films de ficción) que se rodaron durante las campañas de Marruecos (1909-1927). Sus líneas de investigación principal se basan en el cine como fuente histórica y las películas con temática bélico-colonial. Funcionario de carrera de Enseñanza Secundaria, ha sido miembro y coordinador de varios grupos de trabajo centrados en la utilización del cine como instrumento para la enseñanza y el conocimiento de las Ciencias Sociales. Es profesor titular de Geografía e Historia en un instituto de EE.SS. de Granada.

References

Alberto ELENA: La llamada de África. Estudios sobre el cine colonial español, Barcelona, Edicions Bellaterra, 2010.

Alfonso IGLESIA AMORÍN: “Los intelectuales españoles y a guerra del Rif (1909-1927)”, RUHM, 5 (2014), pp. 59-77.

Alfonso IGLESIAS AMORÍN: “La cultura africanista en el Ejército español (1909-1975)”, Revista de Historia Contemporánea, 15 (2016), pp. 99-122.

Antonio CHECA GODOY, Carmen ESPEJO CALA y Mª José RUÍZ ACOSTA, (coords.): ABC de Sevilla, un diario y una ciudad. Análisis de un modelo de periodismo local, Sevilla, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2007.

Antonio CORDÓN: Trayectoria. Recuerdos de un artillero, Sevilla, Espuela de Plata / Ministerio de Cultura, 2008.

Carlos, SECO SERRANO:”Valeriano Weyler, modelo de general civilista”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 196:3 (1999), pp. 363-420.

Eloy MARTÍN CORRALES: “El cine español y las guerras de Marruecos (1896-1994)”, Hispania, Revista Española de Historia, 190 (1995), pp. 693-708.

Eloy MARTÍN CORRALES: “Un siglo de relaciones hispano-marroquíes en la pantalla (1896-1999)”, en VV.AA.: Memorias del cine: Melilla, Ceuta y el norte de Marruecos, Melilla, Ciudad Autónoma de Melilla, 1999, pp. 9-32.

Francesc A. MARTÍNEZ GALLEGO y Antonio LAGUNA PLATERO: “Comunicación, propaganda y censura en la guerra hispanomarroquí (1906-1923)”, Communication & Society / Comunicación y Sociedad, 3 (2014), pp. 43-63.

Geoffrey JENSEN: Cultura militar española: modernistas, tradicionalistas y liberales, [formato e-book Kindle], Madrid, Biblioteca Nueva, 2014.

Gustau NERÍN: La guerra que vino de África, Barcelona, Crítica, 2005.

Helena DE FELIPE, Leoncio LÓPEZ-OCÓN y Manuela MARÍN (eds.): Ángel Cabrera: ciencia y proyecto colonial en Marruecos, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia / Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004.

Ignacio HIDALGO DE CISNEROS: Cambio de Rumbo, Vitoria-Gasteiz, Ikusager Ediciones S.A., 2001.

José MILLÁN ASTRAY: La Legión, Madrid, V.H. Sanz Calleja, 1923.

Luis Enrique RUIZ ÁLVAREZ: El cine mudo español en sus películas, Bilbao, Mensajero, 2004.

Luis FERNÁNDEZ COLORADO: “La realidad de la duda. El cine español de propaganda en los albores de la Segunda República”, Cuadernos de Historia Contemporánea, 23 (2001), pp. 125-140.

Luis FERNÁNDEZ COLORADO: “Los expositores del imperio”, en Josep MARÍA CATALÀ, Josetxo CERDÁN y Casimiro TORREIRO, (coords.): Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España, Madrid, Ocho y medio, 2001, pp. 65-74.

Luys SANTA MARINA: Tras el Águila del César: elegía del Tercio (1921-1922), Barcelona, Editorial Yunque, 1939.

María Luisa ALONSO MOLTANBÁN: Luz para el olvido. De Melilla a Paracuellos (1922-1936). Itinerario del capitán médico Luis María Alonso Alonso, Madrid, de buena tinta, 2014. Formato libro electrónico.

María Rosa DE MADARIAGA: En el Barranco del Lobo. Las guerras de Marruecos, Madrid, Alianza Editorial, 2005.

Palmira GÓNZALEZ LÓPEZ y Joaquín T. CÁNOVAS BELCHI: Catálogo del cine español. Volumen F2. Películas de ficción 1921-1930, Madrid, Filmoteca Española, Ministerio de Cultura, 1993.

Rocío VELASCO DE CASTRO: “De periodistas improvisados a golpistas consumados: el ideario militar africanista de la Revista de Tropas Coloniales (1924-1936)”, El Argonauta español, (2013), https://argonauta.revues.org/1590

Sebastian BALFOUR, Sebastian: Abrazo mortal: De la guerra colonial a la guerra civil en España y Marruecos, Barcelona, Península, 2002.

Susan MARTIN-MÁRQUEZ: Desorientaciones. El colonialismo español en África y la performance de la identidad, Barcelona, Edicions Bellaterra, 2011.

Downloads

Published

2017-06-15

How to Cite

The film La Malcasada as an example of repercussion of Africanistas soldiers’ stereotyped image in mass media. (2017). Revista Universitaria De Historia Militar, 6(11), 217-238. https://doi.org/10.53351/ruhm.v6i11.248

Similar Articles

51-60 of 560

You may also start an advanced similarity search for this article.